عکس

آشنایی با تاریخچه فوتبال زنان در جهان

فوتبال زنان به ورزش تیمی می گویند که تنها توسط زنان بازی می شود.

فوتبال زنان در سطح حرفه ای در بسیاری از کشورهای جهان انجام می‌شود و ۱۷۶ تیم ملی در سطح مسابقه جهان آن شرکت می کنند.

در سال ۱۸۹۴ اولین باشگاه فوتبال زنان با نام British Ladies Football Club در انگلستان تاسیس شد.

یک سال بعد چند تیم دیگر در این کشور فعال شدند که در حضور هزاران تماشاگر مسابقه برگزار می کردند.

در زمان جنگ جهانی اول بازی های متعددی میان تیم های مختلف زنان برگزار شد و درآمد آن صرف امور خیریه می شد.

در سال ۱۹۲۱، حدود ۱۵۰ تیم فوتبال زنان در انگلستان تشکیل شده بود. معروف‌ترین و موفق‌ترین آنها تیم Dick Kerr Ladies F.C بود که در سال ۱۹۱۷، بنیانگذاری شده بود.

زنانی که در این تیم بازی میکردند، همگی کارگر کارخانه ماشین سازی و مهمات سازی Dick Kerr بودند. این تیم نه تنها به مصاف دیگر تیم های فعال در انگلستان میرفت،  بلکه بازی هایی در برابر رقبای خارجی نیز انجام می داد.

بعد از جنگ جهانی اول و بازگشت مردان از جبهه جنگ، اهمیت بازی های خیریه و پر تماشاگری که از طرف تیم های فوتبال زنان برگزار می‌شد، روز به روز کاهش یافت و سرانجام در سال ۱۹۲۱ میلادی، فدراسیون فوتبال انگلیس از باشگاه‌ها خواست که از فعالیت های زنان در این عرصه پشتیبانی نکنند. درخشش فوتبال زنان پس از این فراخوانی خیلی کمرنگ شد.

در کنار انگلیس، فرانسه نیز از کشورهایی بود که در آن کشور زنان، علیرغم مخالفت های مردان، این امکان را یافتند که پا به میدان بگذارند.

در سال ۱۹۱۷ برای نخستین بار در فرانسه یک مسابقه فوتبال بین دو تیم زنان انجام گرفت و این سر آغازی بود برای تشکیل تیم های بیشتر.

در بین سالهای ۱۹۲۰ تا 1930 نه تنها تورنمنت های مختلفی در داخل فرانسه برگزار می‌شد، بلکه دیدارهایی نیز میان تیم‌های فوتبال انگلیس و فرانسه صورت می گرفت.

تیم های فوتبال زنان در فرانسه در سال ۱۹۳۳ تحت پوشش فدراسیون تربیت بدنی زنان فرانسه قرار داشتند و از آن پس فدراسیون فوتبال زنانه فرانسه، وظیفه نظارت و سازمانی را بر عهده گرفتند.

فدراسیون بین المللی فوتبال فیفا در سال ۱۹۹۱ اولین دوره جام جهانی فوتبال زنان به میزبانی کشور چین را برگزار کرد.

فوتبال زنان به شکل غیر حرفه ای اما گسترده به سال ۱۹۲۰ می‌رسد و به شکل حرفه‌ای در نزدیکی سال ۱۹۷۰ سازماندهی شد و به یکی از برجسته ترین ورزش های تیمی بانوان تبدیل شد. لیگ های حرفه ای برای فوتبال زنان نیز پس از این سال ها راه اندازی شد.

در بیشتر کشورهای پیشرفته و در حال توسعه نیز لیگ های حرفه ای و تشکیل شد و  تلاش ها برای یکسان‌سازی هزینه ها در فوتبال مردان و زنان، آغاز شده.

جام جهانی فوتبال زنان جام جهانی باشگاه های فوتبال زنان و جام ملت‌های اروپای زنان نمونه هایی از رقابت‌های سطح بالای فوتبال زنان هستند.

مسائلی چون مخالفت با فوتبال زنان در کشورهای جهان سوم و حجاب اسلامی در کشورهای اسلامی از مهمترین مشکلات گسترش فوتبال زنان بوده که فیفا برای حجاب راه‌حل‌هایی را اندیشیده است.

جام جهانی فوتبال زنان به انگلیسی ( FIFA women’s World Cup ) مهمترین مسابقات فوتبال زنان در جهان است. این مسابقات نخست در سال ۱۹۹۱ (۶۱ سال پس از مردان ) آغاز شد و پس از آن سال هر چهار سال یک بار برگزار شده است و در حال حاضر پربیننده ترین رویداد ورزشی زنان جهان است.

مرحله نهایی جام جهانی تا سال ۲۰۱۱ شامل شرکت ۱۶ تیم از همه کنفدراسیون ها بود که از سال ۲۰۱۵ شماره تیم ها به ۲۴ افزایش یافت.

جام جهانی تاکنون ۸  بار برگزار شده است و ۴ کشور  به عنوان قهرمانی دست یافته اند ایالت متحده آمریکا ۴ بار آلمان ۲  بار و نروژ و ژاپن هر کدام ۱ بار.

آخرین جام جهانی در فرانسه ۲۰۱۹ برگزار شد و تیم ایالات متحده آمریکا برای چهارمین بار به قهرمانی رسید

 

برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *